lauantai 1. marraskuuta 2014

Vielä Singaporesta

Singapore on kyllä erikoinen kaupunki, kaikkialla näkyy että rahaa on käytössä. Rakennukset ovat valtavia, on huvipuistoja, puistoja, laservaloesityksiä ja kopioita Euroopan ja muiden mantereiden suurkaupunkien nähtävyyksistä, vielä isommassa mittakaavassa.

Metro toimi kuin unelma ja tosi paljon ajoimme myös busseilla. Ne olivat siitä erikoisia, että meidän ymmärryksen mukaan ne eivät ajaneet ympyröitä vaan vain yhteen suuntaan. Niinpä olikin aika jännittävää seurata, mihin suuntaan bussimme meni ja sitten hypätä ajoissa pois. Usein ajoimme vain pysäkin tai kahden matkan ja jatkoimme jalan tai metrolla. Pari kertaa menimme harhaan mutta löysimme kuitenkin julkisilla takaisin.

Raffles-hotellissa käytiin nauttimassa Singspore Slim, aika makea paukku mutta suolainen hinta: 20€. Olihan siellä ne melkein alkuperäiset tuulettimet ja pähkinöitä sai syödä niin paljon kuin jaksoi ja vieläpä heitellä kuoret lattialle.

Seuraavaksi päätimme jatkaa Tioman-saarelle Malesiaan. Ajoimme bussilla Mersingiin Malesian itärannikolle. Matka kesti nelisen tuntia ja en suosittele patkapahoinvoinnista kärsivälle. Bussi heilui paitsi ylös ja alas mutta myös sivusuunnassa koko ajan. Kuin ristiaallokossa olisi merellä.
Päälle parin tunnin kantosiipialusmatka, ja oltiin perillä, tai ainakin niin luulimme.
Olimmekin nousseet väärässä satamassa pois ja jouduimme ostamaan venematkan takaisin edelliseen satamaan. Eihän se paljon mitään maksanut mutta harmitti, kun meitä oli auto odottamassa viemään hotellille. Jouduimme siis vielä ostamaan ylimääräisen taksimatkan. Se kesti noin 10 min ja maksoi 2,5€:)
Hotelli oli viimeistä iltaa auki ja niinpä tarjosivat meillä illallisen seisovasta pöydästä (todella loistava) ja saimme samaan hintaan deluxe chaletin huoneen sijaan.
Aamulla meidät vietiin vuorten yli toiselle puolelle oikein neliveto autolla. Oli kyllä niin jyrkät mäet, että ei tavallisella olisi päässytkään.

Täällä Juaracissa on kirkkaat vedet, varmaan snorklaillaan ja meloskellaan. Vietetään beachtime ja chillaillaan neljä päivää. Monsuuni painaa päälle ja täällä on tosi vähän turisteja. Silti ei ole satanut ja aurinko paistaa.
Olemme tavallaan reppuretkeilijöitä, vaikka meillä Hua Hinissä matkalaukusta ja asuinpaikka onkin. Ollaan juteltu muutaman oikean reppuretkeilijöitä kanssa, yksi pariskunta on kolmatta vuotta reissussa ja yksi tyttö  vajaan vuoden.
Me ollaan siis aivan aloittelijoita!

Meille eksoottisia eläimiä on nähty täälläkin: rusakon kokoisia lepakoita roikkuu puista ja pitää melkoista meteliä. Taidan laittaa lippiksen päähän illallakin.